-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49389 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

مسبّحات ستّ كدامند؟
در قرآن كريم، شش سوره با «سبَّح» يا «يُسبَّح» آغاز ميشود، كه آنها را «مسبّحات ستّ» ميگويند. اين سورهها عبارت است از: جمعه، تغابن، صفّ، حديد، حشْر و اعلي. علامه مولي محمد تقي مجلسي(رضوان الله عليه) سوره «اسراء» را نيز جزو سُوَر مسبّحات آورده است كه (روضة المتقين13/142) ميشود مسبّحات سَبعْ، يعني هفت سورهاي كه با تسبيح شروع ميشود، حال يا به صورت فعل ماضي يا مضارع و يا مصدر. آنچه نوعاً نقل كردهاند همان مسبحات ستّ است كه رسول اكرم(ص) هر شب آنها را قبل از خوابيدن تلاوت ميكردند (بحار89/312) و شايسته است انسان سالك شبها همه هفت سوره را تلاوت كند تا تسبيح و تنزيه خداوند در او تجلي كرده و چنين انساني را مظهر تسبيح خود كند و او را از عالم طبيعت برهاند.

سوره «اسراء» با تسبيح شروع ميشود و به تعبير علامه طباطبايي(رحمة الله) در بسياري از بخشهاي آن تسبيح حق ذكر شده (الميزان13/5) و پايان سوره گرچه تحميد و تكبير است اما در حقيقت تسبيحي است در كسوت تحميد: «وقل الحَمد لِله الذي لَم يَتخذ ولداً ولم يَكن لَه شَريك في المُلك ولَم يَكن لَه وَليّ من الذُل و كَبّره تكبيراً» اسراء/111. محتواي اين آيه تسبيح است، زيرا خدا را از اتّخاذ ولد و داشتن شريك و ذلّت و امثال آن منزه ميداند و اين تسبيح در كسوت تحميد و تكبير است. تكبير نيز مصداق تسبيح است، زيرا معناي تكبير آن است كه خداوند، برزگتر از آن است كه به خوبي شناخته يا وصف شود. بنابر اين قسمت مهم محتواي اين سوره تسبيح خداي سبحان است.

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن كريم ج 9 (سيرة رسول اكرم در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.